END FED 80-40-20m

Przedstawiam moje wykonanie anteny End Fed, wersja z cewką powietrzną, długość całkowita to prawie 23 m. Antena pracuje w paśmie 80-40-20m. Konstrukcja baluna pozwala na pracę do 100W.

Nawijamy balun

Do tego celu użyłem rdzenia ferrytowego FT140-43 oraz drutu nawojowego 1 mm2.

Rdzeń owinąłem taśmą samo-wulkanizującą
Nawinięty balun 1:64 przygotowany do testów

Rdzeń wsadzony w puszkę hermetyczną, zastosowałem dodatkowo kondensator 100 pF, oraz dodałem dodatkowe wyprowadzenie na „uziemienie”. Antena wprawdzie go nie wymaga, ale to wyprowadzenie jest w razie „W”. Wyczytałem gdzieś w internecie, że aby pracowała prawidłowo, zaleca się zastosowanie przeciwwagi o długości ok 4m. Testowałem tą antenę wiele razy bez owej przeciwwagi i u mnie funkcjonowała prawidłowo.

Cewka powietrzna

Antena do pracy w paśmie 80m wymaga zastosowania cewki powietrznej 110µH.
Wchodzimy na stronę z kalkulatorem do wyliczania cewek http://ekalk.eu/l_pl.html
Ja zastosowałem drut nawojowy 0,6 mm2 oraz rurkę PCV o średnicy zewnętrznej 21mm. Kalkulator wyliczył, że dla cewki o takiej indukcyjności muszę nawinąć w przybliżeniu 164 zwoje.

Przy nawijaniu proponuję poprosić o pomoc drugą osobę.
Nawinięta cewka
Dodatkowo zabezpieczyłem cewkę koszulką termokurczliwą.

Przewód

Do budowy anteny potrzebujemy 23m przewodu. Jest to antena do 100W więc użyłem kabla 1,5 mm2. W wersji QRP stosuję 0,35 mm2.

Docinamy więc 2 elementy, jeden o długości 20,4m, a drugi 2,4m. Zawsze ucinam o 10 cm więcej na ewentualne poprawki.

Zakładamy izolatory, lutujemy końcówki oczkowe i zabezpieczamy je koszulkami termokurczliwymi.

Zakończenie anteny

Na koniec

Podsumowując, antena doskonale sprawdzi się tam gdzie mamy ograniczone warunki antenowe. Jest krótsza od dipola na pasmo 80m prawie dwukrotnie. Nie ma się co oszukiwać, skuteczność tej anteny jest troszkę i tu powtórzę jeszcze raz „TROSZKĘ” słabsza od zwykłego dipola, ale działa i można na niej bez najmniejszego problemu pracować po SP (mam tu na myśli pasmo 80m). Na pozostałych pasmach Europę jak i Rosję zrobimy bez trudu.